Välja elcykel

Den viktigaste frågan du måste ställa dig när du ska välja elcykel är:

  • Till vad skall jag ha min elcykel?
  • Skall jag pendla till jobbet?
  • Hur långt cyklar jag varje dag?
  • Är det fler i familjen som skall använda cykeln?

Välja Lastcykel

Lådcyklar, Lastcykel, transportcykel, long-tail, bakfiets, trike, christianiabike, bullit, Nihola, cargobike…… Kärt barn har många namn, kort och gott handlar det om cyklar har plats för flera barn eller ganska mycket packning. Här kommer några råd för dig som skall välja lastcykel.

Vad är en elcykel?

En elcykel är en cykel som har utrustats med en elektrisk motor som hjälper dig när du trampar. Motorn aktiveras när du börjar trampa och ger extra kraft, vilket gör det lättare att cykla i uppförsbackar, motvind eller längre sträckor utan att bli lika trött. Du styr själv hur mycket hjälp du vill ha genom olika assistansnivåer.

Vad säger lagen?

Det finns ett EU-direktiv om elcykel som fastslår att två och trehjuliga fordon får ha elktrisk hjälpmotor och fortfarande räknas som cykel om

  • Fordonet är utrustat med en motor med maxeffekt på 250W (1/3 hästkraft)
  • Motorn stängs av när man slutar trampa
  • Motorn stängs av när man når 25km/h

Hur långt kommer man på en laddning?

Det bestämmer du själv genom att välja hur mycket hjälp du vill ha. Mer hjälp lite kortare sträcka än om du använder mindre hjälp.
Vill du hålla en högre snittfart, kör med tung last eller i långa uppförsbackar drar systemet mer ström och du kommer inte lika långt på en laddning.
Oavsett om du har ett tomt eller fullt batteri kan du alltid stänga av elassistansen cykla som på en vanlig cykel.

Olika system

Motorn sitter i framhjulet

  • Enkelt system
  • Alla växeltyper kan kombineras med frontmotor
  • Relativt billigt
  • Fotbroms möjligt
  • Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet
  • Extra rörelseenergi i hjulen. Kraftigare bromsar behövs
  • Sämre grepp eftersom mest tyngd normalt hamnar på bakhjulet

Motorn sitter i bakhjulet

  • Enkelt system
  • Lätt att montera på en befintlig cykel
  • Relativt billigt
  • Bra grepp
  • Kablar måste kopplas loss om man lossar hjulet
  • Extra rörelseenergi i hjulen. Kraftigare bromsar behövs
  • Om batteriet sitter på pakethållaren får man mycket vikt bak
  • Inte möjligt att kombinera med fotbroms

Motorn i vevlagret. Mittmotor

  • Ger bra viktfördelning
  • Ingen extra rörelseenergi i hjulen
  • Bra grepp på bakhjul och framhjul
  • Man behöver inte lossa kablar för att byta hjul/laga punktering
  • Fotbroms möjligt
  • Kräver specialanpassade ramar

Vad får motorn att starta?

Rörelsesensor

Så fort du rör pedalerna startar motorn. Hastigheten styrs av hur fort du rör pedalerna eller vilken önskad hastighet du ställt in. Detta system används nästan uteslutande på cyklar med motorn i hjulet fram eller bak.
Ett enkelt sätt men det blir lätt lite ryckig cykling när motorn kopplar in och ur.

Kraftsensor

En sensor mäter av hur mycket kraft du lägger på pedalerna och startar motorn.

Ju mer kraft på pedalen, ju mer kraft från motorn. Ett följsamt och fantastiskt bra system.

Växlar

Hur många växlar behöver man på en elcykel?
Det finns elcyklar helt utan växlar, men det är inte att rekommendera. Elmotorn på elcykeln kommer inte att göra hela jobbet, du måste trampa. För att få en så behaglig cykling som möjligt bör man välja en cykel med minst 7 växlar. Visst kan man nöja sig med bara 3 växlar om man bara använder cykeln då och då, men om man cyklar varje dag bör man satsa på fler växlar.

Batterier och laddning

Man laddar batteriet när det sitter i cykeln eller så kopplar man loss det och laddar inne. Laddtid från 2,5h till 5-6h beroende av system och vilken celltyp som sitter i batteriet.

I stort sett alla elcyklar som finns att köpa idag har Litiumjonbatterier.
Man kan ladda ett litiumjon batteri när det är helt eller bara delvis urladdat. Att ladda ett helt urladdat batteri till ca 80% tar ungefär halva laddtiden. Om total laddtid är 4 timmar så tar det alltså ca 2 timmar att ladda till 80% och ytterligare 2 timmar för de sista 20%. Laddning och urladdning bevakas av elektronik för att inte batteri skall förstarös av för mycket urladdning eller laddning

Litiumjonbatterier innehåller inte tungmetallerna kvicksilver, kadmium eller bly, men får för den skull inte slängas i soporna. Alla batterier skall alltid lämnas till återvinnings eller miljöstationer.
Vill du veta mer om batterier så finns det en hel del information Batteriforeningen.se

Cykla utan motor

Självklart kan man koppla bort motorn på sin elcykel om man vill ha lite extra motion. Det skadar inte vare sig motor eller batteri.