Välja Lastcykel

Lådcyklar, Lastcykel, transportcykel, long-tail, bakfiets, trike, christianiabike, bullit, Nihola, cargobike……

Kärt barn har många namn, kort och gott handlar det om cyklar har plats för flera barn eller ganska mycket packning.

Två eller trehjuling?

Att cykla en tvåhjulig paketcykel av typ postcykel liknar väldigt mycket att cykla en vanlig cykel, den tar sig fram överallt men kan kännas lite vinglig med mycket last eftersom tyngdpunkten kommer relativt högt.

Long-tails eller long-johns har ett lastutrymme mellan cyklisten och framhjulet. Framhjulet manövreras med ett länksystem. Låg tyngdpunkt gör att den kan ta mycket last, ofta upp till 100kg. Innan man lärt sig kan den vara lite vinglig i startögonblicket, men när man väl kommer iväg och vant sig vid den lite längre cykeln och styrningen via länksystemet så känns det ganska mycket som en vanlig cykel.

Trehjuliga lådcyklar är stabila och tar mycket last. 100kg eller mer utan att stabiliteten påverkas. Tre hjul gör också att cykeln står stadigt när du skall starta eller stannar vid rödljus. Det trehjulingen vinner på stabilitet tappar den i manövrerbarhet i höga farter.

Det finns olika typer av trehjuliga cyklar. Vanligast är den typ där framhjulen sitter fast i lådan och man flyttar hela lådan. Till dessa typer hör de klassiska modellerna från Christiania bikes och Cargobike.

En vanlig syn i Köpenhamn är Nihola, cykeln där lådan är fast i bakre delen av cykeln och man svänger med framhjulen som är länkade till styret. En design som gör att cykeln känns mer som en vanlig cykel.

Det finns också några modeller, Bellabike och Den sorte jernhest, som svänger med bakhjulet.

Vilken typ av cykel man skall välja beror på vad cykeln skall användas till, hur mycket man tänker använda den och hur mycket pengar man kan tänka sig att lägga. Vi har olika typer av cyklar från olika tillverkare som man kan komma och provcykla.

Behöver man elassistans på sin lastcykel?

Göteborg är ganska backigt och vill man kunna utnyttja lastcykeln fullt ut så underlättar det med en hjälpmotor. Man tar sig självklart fram utan hjälpmotor men det blir roligare i backar och vid motvind.En hjälpmotor får ha en maxeffekt på 250W, den måste ha ett system som gör att motorn hjälper bara till när man trampar och den får inte hjälpa till vid högre hastighet än 25km/h. Samma regler som för vanliga elcyklar.

Liksom för vanliga elcyklar finns det många olika typer av motorer och reglersystem. Det viktiga är att motorn är designad för en tyngre cykel.

Många tvåhjuliga lastcyklar har motorn i framhjulets nav. Det gör att man kan få cykeln med navväxlar och fotbroms.

Trehjuliga cyklar har oftast motorn i bakhjulet. Då har cykeln utanpåliggande växlar och handbroms på både bakhjul och framhjul. Ett undantag är Bakfietsen som har en motor på varje framhjul, navxäxlar och fotbroms.

Hur man upplever känslan av en elassisterad cykel påverkas mycket av vilken typ av sensor som känner av att man trampar. Enklare sensorer som känner av en rörelse ger ryckigare gång än de som också känner av med vilken kraft man trycker på pedalerna.

Växlar

5-7 växlar bör man ha en på en lastcykel. Detta för att både skall klara uppförsbackar och kunna cykla med god fart på plan mark. Utanpåliggande växlar är generellt robustare och hållbarare än navväxlar. Någon man bör beakta om man kommer köra tunga laster eller i extrema uppförsbackar.

Bromsar

Hydrauliska skivbromsar, som på Winther Kangaroo är ett mycket bra system. Skivbromsens bromsverkan påverkas nästan inte alls av väta. Andra typer av bromsar som är vanliga är rullbromsar och fälgbromsar. Det skall alltid finnas minst 2 eller 3 bromsar som verkar oberoende av varandra.

Provkör

För att hitta rätt bland olika typer av cyklar måste man pröva sig fram. Hos Elcykelbutiken kan man provcykla de flesta av de lastcykeltyper som beskrivits i texten.

Service

Vi gör service på alla typer av lastcyklar, lådcyklar och elcyklar. Har du en lådcykel som du vill komplettera med elassistans, kontakta oss så kan vi diskutera olika alternativ.

Vi har ramavtal med Göteborgs Stad